Kun muutin ensimmäisen kerran omakotitalosta kerrostaloon, en ollut varma, saako vessaa vetää yöllä.

Nyt on aamu ja kuuntelen, kuinka jollain yläkerran naapurilla on pitkä pissa. Lorina vaan kuuluu. Seurapiirirakko.

Talossamme on noin 50 asuntoa ja sen mukaan monenlaista hiihtäjää.

Minua vastapäätä asuu kaikkein hankalin ihminen. Eilen meillä oli riitaa ilmoitustaululle laittamastani lapusta. Hän oli ottanut sen pois. Minä kävin ovella ja näytin, että minulla on 3 samanlaista. Jos "styranki" ottaa yhden pois, minulla on viedä lappu tilalle.

Talon hoitaa mainio kiinteistöhuolto. Kuinka helppoa se onkaan omakotitaloon verrattuna!! Arvostan ihan mahdottomasti. Ei tarvitse pakkasella alkaa metsästämään putkimiestä, kun putket jäätyy tai saa soittaa kiinteistöhuollon paikalle, kun on blondi, eikä tajuu miten autotallin automaatti toimii.

Minun tietokoneakkunani antaa pihalle sillä tavalla,että näen pyöräilijät ja autoilijat. Siis seuraan, mitä tapahtuu..

Meillä on pienen pieni hissi. Kutsun sitä ”intiimihissiksi”. Siinä on niin tiivis tunnelma, että väkisinkin tutustuu naapureihin.

Talossamme on myös pariskunta, jotka toimivat epävirallisena talonmiehenä.Mies siivoaa tupakannatsoja ja nainen pitää huolen talon asukkaista. Mu ka vaa.Joskus meinaa mennä hermot. Esimerkiksi siitä, että minulle huomautettiin auton säilyttämisestä tallin ulkopuolella. Olin jonottanut tallia kuusi vuotta. Nyt tarkoitukseni on ajaa se sisälle vasta kun tulee ensimmäinen pakkasyö.

Minä olen asunut talossa sen rakentamisen aikoihin, vuosina 1965-1969 ja muistan, kuinka alakerrassa oli K-kauppa ja naapuritalossa toinen kauppa.

Minun alapuolellani asuu huonokuuloinen leskirouva, joka on talon pitkäaikaisin asukas. On hyvä,ettei tämä kuule hyvin, voi pestä pyykkiä aikaisin aamulla tai myöhään illalla.

Tästäpä sainkin aasinsillan talomme hermokeskukseen: Pyykkitupaan! Sitä ei jostain syystä saa käyttää sunnuntaisin. Johtuuko siitä, että isännöitsijä on uskovainen mies?Mielestäni tässä talossa on niin paljon pyykkikoneettomia työssäkäyviä/opiskelevia ihmisiä, että sunnuntaipyykkäys pitäisi sallia.

Meillä oli jokin aika sitten todella hyvä isännöitsijän sihteerin sijainen, joka sai asiat rullaamaan. Isännöitsijä kun on ammattikuntansa tapaan kiireinen. Tämä varaisännöitsijä oli valitettavasti vain äitiysloman sijainen. 

Talossamme määrää asioista hallituksen puheenjohtaja itsevaltiaan tavoin. Hänellä on muutama sijoitusasunto täällä ja se tuntuu oikeuttavan kaikkeen. Se siitä.

En voi kertoa kaikista 50 asunnon asukkaasta, sillä en pysy nuorison perässä. Tervehdin kaikkia vastaantulijota.

Yhtään lasta ei kerrostalossamme asu. Mutta meitä mummoja sen sijaan ja käytävässä raikuu sentään joskus lasten ääniä.

Meitä sinkkunaisia on vaikka millä mitalla. Olisi hyvä apaja poikamiehille.